Bu Blogda Ara

19 Ekim 2016 Çarşamba

ChatBot Nereye Koşuyor?

ChatBot teknoloji dünyasında giderek artan bir popülariteye sahip. Facebook, Microsoft, Google gibi devler ChatBot konusuna yatırım yapıyorlar. Bu yazımızda, ChatBot'un ne olduğunu değil, bu trendin nasıl ortaya çıktığını ve nereye gittiğini tartışmaya çalışacağız.

ChatBot'un Doğuşu

ChatBot aslında çok yeni bir konu olmamakla birlikte, son dönemde popüler olmuş bir teknoloji. Peki nereden çıktı bu ChatBot 'lar? Mobil uygulamaların yoğun olarak kullanıldığı günümüzde, kullanıcılara yeni bir uygulama daha yükletmek giderek zorlaşmakta, buna ek olarak yapay zeka konusunda yaşanan gelişmeler aslında daha dinamik ve penetrasyonu daha yüksek bir çözüm olan ChatBot 'ları ön plana çıkardı.

Whatsapp 1 milyar, Facebook Messenger 900 milyon, Skype 300 milyon, Viber 249 milyon, Line 215 milyon kullanıcı tarafından kullanılmaktadır. Küresel ölçekte, mesajlaşma platformlarının penetrasyonu oldukça yüksektir. Mesajlaşmanın iletişimde uzun yıllardır sahip olduğu bu etki, iş yaşamında Slack, Skype for Business, Facebook at Work gibi çözümlerle kendini göstermektedir.

Bir diğer açıdan yapay zekanın geliştirilmesi için mesajlaşma platformları en doğru alandır. Kendi kendine öğrenen sistemlerin geliştirilmesi için üzerinde mesajlaşmayı seven milyonlarca tester'a sahip bir ortamın kullanılmaması düşünülemez.

Ayrıca mobil uygulama alanında ciddi bir tıkanma yaşanmaktadır. Aşağıdaki istatistikler KPCB 'nin 1 Haziran 2016 tarihinde açıklanan raporundan alınmıştır;

  • Ortalama bir mobil telefonda 33 uygulama bulunuyor.
  • Sadece 12 uygulama günlük olarak kullanılıyor.
  • Kullanıcılar zamanının %80 'ini sadece 3 uygulamada harcıyor.
  • En çok kullanılan 3 uygulama Facebook, Whatsapp ve Chrome.
  • Yeni uygulama indirme oranı yılda %20 düşüyor.
Sonuç olarak mobil uygulama ölüyor mu? Kısaca hayır ama artık kullanıcıların cep telefonlarında yer alabilmek çok daha zor. İşte tam bu noktada ChatBot 'lar ciddi bir avantaj kazanıyor. Bir Facebook ChatBot 'u yaklaşık 1 milyar kullanıcıya ulaşabileceğiniz bir alan yaratıyor. Elbette ChatBot retention'ı (bağlılık) konusu da ayrıca tartışılmalı fakat uygulama indirmekle, Facebook Messenger üzerinden mesajlaşmak, farklı zorluklardaki aktiviteler olarak algılanabilir.

İşte tüm bu nedenlerle ve elbette Facebook gibi bir devin 2016 Nisan'ı itibariyle aldığı pozisyon sebebiyle ChatBot 'lar gündeme taşındı.


ChatBot Nereye Koşuyor?

Öncelikle ChatBot ile yapay zekanın aynı şeyler olmadığını vurgulamamız gerekiyor. Evet bir ChatBot yapay zeka algoritmalarını kullanabilir ama bu zorunlu değildir. Bu sebeple ChatBot 'u fonksiyonel olarak ele almak oldukça mantıklı gözüküyor.

ChatBot aslında öncelikle yazılım geliştiricilere yeni bir arayüz kazandırıyor. Yani farklı işletim sistemleri için yazılan mobil uygulamalara gerek kalmadan, hızlı bir şekilde işlemlerin yapılabileceği bir alan sağlıyor. Bu alanda yapılabilecekler ise kullanıcı, ihtiyaç ve stratejinin doğru planlanması ile sınırlı.

ChatBot 'un ana avantajlarından biri de, aynı işlevleri ele aldığımızda bir ChatBot 'un üretim maliyeti, mobil uygulamadan çok daha düşük. Buna ek olarak, ChatBot 'lar çevik üretim sürecine çok uygun bir yazılım geliştirme imkanı sunuyor. Bir ChatBot 'u yayına aldıktan sonra yeni fonksiyonları eklemek için kullanıcı deneyimini kolaylıkla kullanabilirsiniz.

Elbette kullanıcıların ChatBot deneyimi sırasında, özellikle temel bir süreci yönetirken, mesajlaşma adımlarını uzatmamak oldukça önemlidir. ChatBot geliştiricilerin düştüğü ana hatalardan biri kullanıcıları uzun mesajlaşma adımları ile zahmetli bir sürece sokup, mesaj sayısına bakarak başarılı olduklarını sanmalarıdır. Bu sebeple Facebook Messenger, özellikle seçerek / tıklayarak ilerlemeye imkan veren kısa yollar yaratmaya çalışıyor ve iletişimi hızlı şekilde ilerletmeyi hedefliyor.

Kullanıcılar sohbet etmek değil, amaçlarına ulaşmak istiyorlar. Bu sebeple ChatBot tasarımının, net bir amaca ulaşmak için kısa yol yaratacak nitelikte olması ayrıca önemlidir.

ChatBot büyük bir değişimin habercisi olabilir. Bu noktada doğru strateji kurulması firmalar için dikkat edilmesi gereken nokta olarak ön plana çıkmaktadır.

Değişimi Yakalamak

ChatBot 'lar, gelecekde robotların atası olarak tanımlanabilir. Unutmadan mesaj ile komut başlatmak insanların çoğu için çok yorucu / sıkıcı bir yöntem. Bu sebeple, görsel hafıza kullanımına dayalı ChatBot uygulamalarının önümüzdeki dönem artmasını bekliyoruz.

Öyle ya da böyle ilk robot arkadaşlarımız ya da yardımcılarımız ChatBot 'lar olacak gibi görünüyor. Değişimi doğru noktada yakalamak, popüler terimleri yakalamaktan çok daha zor. Bu sebeple ChatBot stratejileri üzerine iyice düşünmemiz gerekiyor.

hızlıYOL Teknoloji olarak, kurumlara ChatBot noktasında değer katacak fikirlerimiz ve çözümlerimiz var. Bizimle tanışmak isterseniz dönüşünüzü bekliyoruz.

0216 405 10 32



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder